71 737 37 22 biuro@sobotajachira.pl

9 sierpnia 2024 r. Prezydent podpisał ustawę Prawo komunikacji elektronicznej, która zacznie obowiązywać 10 listopada 2024 r. To ważna wiadomość dla wszystkich użytkowników telefonów komórkowych, Internetu i innych usług telekomunikacyjnych. Nowe przepisy mają na celu usprawnić funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego iwzmocnić ochronę konsumentów.

Nowa regulacja ma na celu dostosowanie polskiego prawa do dynamicznie zmieniającego się rynku telekomunikacyjnego, który jest coraz bardziej zdigitalizowany. Dodatkowo, ma przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności na rynku telekomunikacyjnym, co z kolei powinno przełożyć się na niższe ceny usług dla klientów. W konsekwencji wprowadza szereg istotnych zmian, które mają wpływ zarówno na przedsiębiorców, jak i na użytkowników indywidualnych usług telekomunikacyjnych.

Najważniejsze zmiany w prawie komunikacji elektronicznej

Użytkownicy będą mieli przede wszystkim większą kontrolę nad swoimi usługami telekomunikacyjnymi i łatwiej dopasują je do swoich potrzeb. Założenie również jest takie, że dzięki większej transparentności, konsumenci unikną nieoczekiwanych kosztów czy innych problemów związanych z zawartą umową. Dodatkowo, planowany rozwój sieci 5G ma umożliwić korzystanie z szybszego Internetu co będzie szczególnie istotne dla osób pracujących zdalnie, graczy czy miłośników streamingu.

Najważniejsze zmiany to: usługa AML (Advanced Mobile Location), dzięki której, gdy ktoś zadzwoni na numer alarmowy, jego dokładna lokalizacja zostanie przekazana służbom ratunkowym. Wspólne ładowarki – od teraz ładowarki do telefonów będą uniwersalne, co oznacza mniej odpadów elektronicznych i niższe wydatki dla klientów. Dodatkowo, w sklepach mają pojawić się informacje, czy urządzenie sprzedawane jest z ładowarką, czy nie. Zwrot środków z konta prepaid – użytkownicy usług prepaid będą mogli odzyskać pieniądze z konta po zakończeniu korzystania z usług (obecnie środki te przepadają). Większa transparentność – od teraz operatorzy będą musieli jeszcze dokładniej informować o swoich usługach, cenach i warunkach umów. Dzięki temu łatwiej będzie porównać oferty różnych firm i wybrać najlepszą dla siebie. Łatwiejsza zmiana operatora: przeniesienie numeru do innego operatora ma być jeszcze prostsze i szybsze. Silniejsza ochrona konsumentów – nowe przepisy wprowadzają dodatkowe zabezpieczenia przed nieuczciwymi praktykami operatorów. Konsumenci będą mieli więcej możliwości odwołania się od decyzji operatora i łatwiej będą mogli dochodzić swoich praw. Zyskali także większą elastyczność w zakresie rozwiązywania umów, dzięki precyzyjnym przepisom dotyczącym odstąpienia od umowy. Operatorzy będą zobowiązani do przekazywania pełnych i zrozumiałych informacji o oferowanych usługach, co ma ułatwić świadome podejmowanie decyzji. Konsumenci mają teraz więcej możliwości dochodzenia swoich praw w przypadku sporów z operatorami, a wprowadzony zakaz niektórych nieuczciwych praktyk dodatkowo wzmacnia ich pozycję. Rozwój sieci 5G – ustawa stwarza lepsze warunki do rozwoju sieci 5G, co w przyszłości ma przełożyć się na jeszcze szybszy i bardziej stabilny Internet. Wejście w życie Ustawy to również nowe regulacje dotyczące roamingu, co ma przyczynić się do obniżenia kosztów korzystania z usług telekomunikacyjnych podczas podróży po Unii Europejskiej. Ustawa ustala również zasady dotyczące neutralności sieci, co ma zapewnić równy dostęp do Internetu dla wszystkich jego użytkowników.

Ochrona przed nieuczciwymi praktykami firm telekomunikacyjnych

Warto również zwrócić uwagę na jeszcze jedną, istotną zmianę. Nowe przepisy wprowadzają zakaz zawierania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych poza lokalem przedsiębiorstwa. W praktyce oznacza to, że umowy zawierane podczas wizyt przedstawicieli firm w domach klientów będą nieważne. Ma to na celu ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami sprzedażowymi. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zyskał uprawnienia do karania przedsiębiorstw, które uporczywie będą łamać te przepisy, co dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo konsumentów, zwłaszcza seniorów.

Prawo komunikacji elektronicznej dla firm

Ustawa Prawo Komunikacji Elektronicznej wprowadza również szereg ułatwień dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą działać na rynku telekomunikacyjnym. Dzięki zniesieniu niektórych barier administracyjnych i technicznych, małe i średnie przedsiębiorstwa będą miały większe szanse na wejście na rynek. To z kolei przełoży się na korzystniejsze oferty dla klientów.

Podsumowanie zmian w prawie komunikacji elektronicznej  

Nowe Prawo komunikacji elektronicznej to krok w kierunku bardziej sprawiedliwego i przejrzystego rynku telekomunikacyjnego. Dzięki tym zmianom konsumenci zyskają większą ochronę i łatwiej będą mogli korzystać z nowoczesnych usług telekomunikacyjnych.

Nowe prawo ma sprawić, że korzystanie z usług telekomunikacyjnych będzie łatwiejsze, bardziej przejrzyste i bezpieczniejsze dla konsumentów. Wprowadzone zmiany mają również na celu uczynić rynek telekomunikacyjny bardziej konkurencyjnym i nowoczesnym.

Podstawa prawna:

1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L 321 z 17.12.2018, str. 36, z późn. zm.).

2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2380 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2014/53/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych (Dz. Urz. UE L 315 z 7.12.2022, str. 30–43, z późn. zm.).


Autorem tekstu jest Szymon Łabędzki, radca prawny w Kancelarii Prawnej Sobota Jachira. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego na kierunku Prawo oraz absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego na kierunku Zarządzanie i Centrum Praw Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza w Warszawie na kierunku Własność Intelektualna. Autor w serwisie prawo.pl.

Specjalizuje się w obsłudze prawnej przedsiębiorców, a także własności intelektualnej oraz prawie nowych technologii.

Aktualności